تماس 021-56587600

ویژگی گلدان ها

ژوئن 28, 2016

گلدان ها از اجزای اصلی زیباسازی در مناظر خیابانی به شمار می آیند و در مجموعه ای هماهنگ با سایر اجزا مبلمان شهری ، دید بصری مطلوبی ایجاد می نمایند. در عین حال می توان از این عناصر جهت ایجاد مانع حایل با تعدادی آثار ناشی از شیب نیز استفاده نمود. به طور کلی انواع گلجای را می توان به سه دسته تقسیم کرد :

  1. گلجای موقت : گلجاهایی از این دست معمولا در خلق مناظر مقطعی ، ایحا فضای پیاده روی موقت ، موانع ترافیکی و … استفاده می شود.
  2. گلجای ثابت : این نوع گلجای ها ، معمولا یا در مکان مورد نظر ثابت شده یا به قدری سنگین ساخته می شوند که به آسانی قابل حمل نباشند و از آنها در منظره سازی دائمی مناطق شهری استفاده می شود. گلجای های ثابت باید تا حد ممکن در برابر آسیب های محیطی مقاوم بوده و نیازی به مراقبت دائمی نداشته باشند.
  3. گلجای متحرک : این گلجای ها کوچکتر بوده و قابل جابجایی می باشند

قابل ذکر است که در طراحی گلجای ها باید از لبه و گوشه های نیز دوری جست که زوایای حاد در شکل گلدان امکان کاشت موقتی به همراه ندارد.

گلدان های دائمی باید در مقابل آسیب مقاوم باشند بنابراین نیازی به مراقبت و نگهداری مداوم ندارند. این گلدان ها باید از استحکام کافی جهت نقل و انتقال مکانیکی و نصب برخوردار بوده ، ضد خش و فرورفتگی باشد. در رنگ آمیزی گلدان از رنگ های تند باید اجتناب نمود ، زیرا جاذبه رنگ گل ها کم می شود.

نکانی که باید در انتخاب یا طراحی گلدان ها مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

هماهنگی با محیط ، ترکیب گلدان ها به صورت چندتایی و ایحاد محیط دنج برای نشستن همراه با نیمکت پارکی

آبیاری ، استفاده از منابع آب ، سیستم آبیاری دستی یا اتوماتیک

عمق مناسب خاک

کوتاه مدت ، بلند مدن یا دائمی بودن گلدان ها

استفاده از حلقه ها و یا استوانه های بتنی برای محافظت از کابلها و لوله ها

انتخاب نوع گیاه

مراقبت ، مقاومت در برابر صدمات عمدی ، استحکام

رهکشی

به کار بردن این عناصر در شکل تک و دور افتاده در کنجی به دلیل نبودن ارتباط با محیط پیرامون به هیچ وجه توصیه نمی شود. در عوض آرایش گروهی آنها اثر فوق العاده ای دارد و می تواند فضای دنج و دلنشینی برای نشستن فراهم آورد.

گلدان ها باید بخش مکمل سیمای شهر باشند و در ارتباط با سیار مبلمان شهری طراحی شوند. همچنین می نوان از یکپارچه سازی آنها با وسایلی همچون نیمکت پارکی ، روشنایی ، سطل زباله پارکی و … سود جست. گلدان های سبدی را می توان در مکان های مختلف به طور محدود از تیر و پایه چراغ آویخت و نیز از نگهداری دائم آنها اطمینان حاصل کرد. سبدها نمی توانند جلوه های همیشگی خیابان باشند بلکه باید قلاب هایی به این منظور تهیه شود تا در مناسبت های خاص و فصلی از آنها استفاده کرد.