تماس 021-56587600

مکان یابی و طراحی نیمکت پارکی

ژوئن 7, 2016

مکان های نشستن از عناصر مهم مبلمان شهری به حساب می آیند و برنامه ریزان و طراحان با مجهز کردن فضاهایی از شهر با این عناصر ، محیطی جهت توقف و آرامش و فراهم کردن امکان رفاه عابرین به وجوذ می آورند. همچنین زیبایی خاصی به مناظر خیابانی می توان بخشید

تا حد ممکن صندلی پارکی باید در جایی نصب شوند که از برخی عوامل جوی به ویژه باد در امان باشند. استقرار آنها باید بر اساس چیدمانی منطقی صورت بگیرد تا از معلق مانندنشان در سطح خیابان و فضای مورد استفاده جلوگیری شود. چیدمان نادرست به سادگی باعث ایجاد حس شلوغی و مزاحمت در مکان استفاده می گردد. تعدادی از نیمکت ها و صندلی های خیابانی را در سایه و تعدادی دیگر را در آفتاب قرار می دهند. آنهایی که در گذرگاه و محل تردد پیادگان قرار می گیرند، نباید مزاحمتی در رفت و آمد مردم ایجاد کنند و بیش از آنکه استفاده کننده، مردم و ترددشان را نظاره کند، نیمکت باید طوری موقعیت دهی شده باشد که فرد، طبیعت و منظر اطراف را مشاهده کند. نیمکت ها باید حداقل منظر دو سویه داشته باشند و به افراد گزینه های متنوعی برای انتخاب ارائه دهد مانند آفتاب ؛ آرامش ، فعالیت و …

  یکی از بهترین روش های جانمایی نیمکت ها استقرار آنها در مکان های تعریف شده و اختصاصی می باشد. در واقع با تعریف جایگاه مخصوص برای نیمکت ها و انواع مکان های نشستن به آنها هویت بخشیده و بر کاربری آنها تأکید می شود. از طرف دیگر یکپارچگی طرح تأمین شده و اجزای آن (به عنوان مثال انواع مبلمان) بصورت لکه های آزاد و بدون ارتباط در محیط پراکنده نمی باشند. تعبیه این جایگاه ها بسته به ابتکار و خلاقیت دارد. 

استفاده از ترفند های طراحی همراه با نوآوری همواره در خلق محیط های جذاب و قابل تامل برای بینندگان بسیار موثر است. مثلا می توان با استقرار مجسمه ای بر روی نیمکت پارکی حس مکث و توقف را به ورت فزاینده ای به عابرین القا کرد.

قبل از نصب نیمکت پارکی لازم است که مکان مورد نظر به لحاظ رفت و آمد عمومی بررسی شود. برای مثال نصب نیمکت در اماکنی نظیر کافی شاپ ها ، رستوران ها ، ادارات و مناطق مسکونی به منظور استفاده کاربران از جمله خریداران و کارمندان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین بررسی های کارشناسانه در تصمیم گیری برای نصب نیمکت ، تعداد و نوع آن بسیار ضروری می باشد.

همانطور که پیشتر اشاره شد بهترین مکان برای نصب نیمکت های پارکی ، جایی است که تردد افراد پیاده در آن زیاد باشد. مثلا در مسیرهایی که افراد منتظر سوار شدن به تاکسی یا اتوبوس هستند. خارج از اماکن تجاری و تفریحی ، ورودی ساختمان های اداری و نزدیک رستوران ها ، اما نا مناسب ترین مکان برای نصب نیمکت پارکی جایی است که فعالیت عمومی در آنجا بسیار اندک باشد؛ مثلا جلوی درب بانک ها و اداران که تنها ساعات خاصی از روز فعالیت در آنها جریان دارد ؛ یا مکان هایی که مناظر دیدنی قابل توجهی نداشته و دور از اماکن پر رفت و آمد قرار دارند.