تماس 021-56587600

مکان یابی سطل زباله

ژوئن 20, 2016

یکی از رایج ترین اشتباهات در شهرها این است که به جای گذاشتن سطل های زباله در مکانی که دسترسی به آن برای عموم شهروندان آسان باشد ، آن را در جایی قرار می دهند که بتوان به راحتی آنها را تخلیه کرد. نتیجه این انتخاب ، خیابان های پر از زباله و سطل های خالی است زیرا مردم برای یافتن سطل زباله راهشان را کج نمی کنند.

برای تصمیم گیری در مورد این که سطل زباله باید در چه حایی قرار گیرد ، توجه به برخی موارد ضروری به نظر می رسد. به طور مثال ، موقعیت مکانی مبلمان شهری موجود در خیابان و نوع و موقعیت کاربری های همکف ساختمان های محل (مثلا فروشگاه های بزرگ ، اغذیه فروشی ها و …) بایستی بر روی یک نقشه بزرگ در محل ثبت شوند. همچنین نوع و میزان زباله در این مکانها باید متناسب با تعداد سطل های زباله باشد. هلاوه بر این ، بهتر است با افراد هر محل به ویژه ماموران شهرداری راجع به مشکلات احتمالی که با آن مواجه اند صحبت شود تا مشخص شود چه تعداد سطل زباله و در چه مکان هایی مورد نیاز است.

یافتن یک مکان مناسب برای سطل های زباله در نقاط مرکزی شهر آنگونه که به نظر می رسد کار ساده ای نیست. این امر تا حدودی ناشی از کاربردهای مختلف سطل زباله پارکی می باشد. سطل های زباله ای که در سطل شهر قرار می گیرند باید به گونه ای مکانیابی شوند که دسترسی به آنها آسان باشد ، به رسیدگی چندانی نیاز نداشته باشند و از مواد مستحکم و مرغوب ساخته شوند ، تا اگر افراد به آن تکیه دهند ، بر روی آن بنشینند و یا کیف دستی و دیگر وسایلشان را بر روی آن بگذارند به آن آسیبی وارد نشود

برخی از موارد را در طراحی سطل های زباله باید در نظر داشت. مانند تفاوت در طراحی سطل های زباله با توه به نوع زباله ، داشتن دریچه برای دور نگه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه سطل به تناسب میزان استفاده و استحکام آن این موارد نیز در طراحی سطل زباله پارکی باید در نظر گرفته شود. استقامت ، دوام ، مواد ضد حریق ، رنگ ، مقاومت در برابر آلودگی ، لعاب داشتن سطل که شامل رنگی می شود که به راحتی ورقه نشود ، استفاده از پلاستیک های مقاوم و ورقه های استیل گالوانیزه

سطل زباله از یک سو عنصری موثر در نگهداری  و پاکیزگی فضاهای شهری است و از سوی دیگر در کنترل و رفع آلودگی های محیطی نقضی موثر دارد. طراحی ، ساخت و تعبیه سطل های زباله در فضاهای شهری ، به توامان ، باید با توجه به عمکلردهای فوق و همچنین ب در نظر گرفتن ملاحظات محیط شهری و اقتضائات زیبایی شناختی آن هماهنگ و منطبق باشد.

بهترین مکان برای سطل زباله جایی است که تردد زیادی در آن جریان دارد مانند تقاطع های شلوغ نزدیک به گذرگاه های عابر پیاده ،رستوران ها و اغذیه فروشی ها ، ایستگاه های اتوبوس ، مراکز خرید ، اطراف ورودی ساختمان های مهم (ادارات ، فروشگاه های بزرگ ، مجتمع های مسکونی) و نزدیک به سایر مبلمان شهری در خیابان نظیر نیمکت پارکی یا کیوسک های تلفن

تعداد سطل زباله مورد نیاز برای یک محل به تعداد کاربران ، مقدار زباله تولید شده در کاربری های مختلفن ساختمان و کارآیی برنامه رسیدگی و بهداشتی یک محل بستگی دارد.

از جمله مسائلی که در ارتباط با سطل زباله پارکی مطرح است یکی مساله برداشتن زباله از سطح زمین و دیگری عدم تمایل افراد به برخورد عضوی از بدن خود به سطل زباله ار جمله درب سطل زباله است که باعث می شود بخشی از زباله ها در کف پیاده رو ها و خیابان ها موجود باشد.

در مجموعه سطل زباله پارکی تولید شده توسط گروه آبان ، سعی شده تا سطل های زباله ای طراحی گردد که دو مشکل فوق را به نوعی در طراحی خویش در نظر گرفته و مرتفع سازد.

به طور کلی سطل های زباله پارکی باید در مکان مناسبی قرار بگیرند و قابل دید باشند بدون آنکه بیش از حد به چشم بیایند. در حاشیه خیابان ها می تواند سطل های زباله پارکی را به صورت خطی و در فاصله 30 متر از یکدیگر قرار داد ولی تعداد آنها را باید در جلوی رستوران های بزرگ ، سینماها و مراکز اغذیه ای بیشتر کرد.

عواملی که در طرح سطل زباله باید در نظر گرفته شود عبارت است از :

  • مقاوم بودن در برابر صدما عمدی و استهلاک
  • استفاده از مصالحی که نیاز کمی به تعمیر و نگهداری دارند
  • سهولت در تخلیه و تمیز کردن
  • غیر قابل سرقت بودن
  • نسوز بودن طبق تعرفه های آتش نشانی
  • در نعرض دید نبودن محتویات
  • نصب و اتصال اجزا