تماس 021-56587600

طراحی مناسب نیمکت پارکی

ژوئن 5, 2016

صندلی­ها در ابعاد مختلفی ساخته می­شوند، ولی ویژگی­ های اصلی بدنه­ آن­ها، کمی با هم تفاوت دارد. برای طراحی وسایل و ملزومات خیابانی باید داده­های مربوط به ویژگی ­های انسانی را مورد توجه قرار داد. اگر طول نیمکت­ها بیش از اندازه­ طول باشد. برای دراز کشیدن مورد استفاده­ خیابان­گردها قرار خواهد گرفت، بنابراین ضمن رعایت اندازه­ مناسب می­توان با گذاشتن دسته­ هایی در طول نیمکت تا حدودی زیادی از این امر جلوگیری کرد.

اقتصادی بودن

اجرای مبلمان شهری تابع مجموعه ­ای از پارامترهای مختلف، یعنی مواد ارزان و در دسترس، روش تولید ساده، وزن کم و نحوه­ نصب آسان است. به طور کلی به شکلی است که هزینه­ مواد خام اولیه، ساخت، حمل و نیروی انسانی به حداقل کاهش می­یابد. در اکثر موارد نیمکت­ها در اندازه و سایز­های متفاوت طراحی و ساخته میشوند. ولی معمولاً رعایت برخی اصول و قواعد الزامی است.

معیارها

عواملی که در طراحی صندلی باید مدنظر قرار گیرد. عبارتند از راحتی، دوام، جذب گرما، ریختن راحت آب از روی آن، مراقبت کم­تر، مقاومت در برابر تخریب.

مصالح

مصالح گوناگون، سطوح زیبایی برای نشستن ایجاد می­کنند، چوب ماده­ای گرم است. فلز و سنگ نیز، کاربردی و راحت هستند، ولی سطح آن­ها برای نشستن طولانی مدت سرد است. چوب، هم برای بافتهای امروزی و هم برای بافت­های تاریخی مناسب است. البته باید به صورت گرد، سخت، دانه ­دانه و قطعه قطعه درآید. چوب­های سخت، بادوام است، ولی به دقت باید از منابع مشخص قابل تجدید جدا شود. ورقه­های فلزی سوراخ­دار، شبکه­ی سیمی یا تور سیمی، مصالح پوششی هستند که به ویژه برای محیط­های شهری مناسب هستند. چدن نسبت به مصالح دیگر نایاب است و به ندرت برای ساخت صندلی به کار می­رود. سیستم حفاظتی می­تواند از چدن یا آلومینیوم لوله­های بتن، سنگ یا چوب باشد.

نگهداری مصالح

بهتر است از مصالح استفاده شود که نیاز به مراقبت کم­تر دارند، تمام فلزات باید به طور مناسب در مقابل تخریب و فرسایش ( از جمله لوازم مونتاژ) عمل آیند. آن­ها باید با یراق­آلات روکار، مانند پوشش پودری کارخانه ­ها که الکتریسته ساکن دارند، محافظت شوند. در سواحل یا جاهایی که استفاده­ی زیاد به یراق ­آلات روکار خسارت وارد می­کند، باید از فولادی ضدرنگ و آلومینیوم مخصوص استفاده کرد. قسمت­های مقاوم و بتن­ها نیز باید در برابر خرابی محافظت شوند، در مجموع باید از مصالحی که در گرما و سرمای شدید یا در اقلیم مرطوب و خشک آسیب نمی­ بییند، استفاده کرد.

مکان یابی

همواره باید در مکان­ یابی محل­های نشستن دقت فراوانی مبذول داشت تا ضمن فراهم کردن آسایش کاربر، از ایجاد مزاحمت برای سایر افراد نیز جلوگیری شود. بدین منظور معمولاً مکان­هایی انتخاب می­شود که دارای خصوصیات کلی زیر باشد:

1.     تا حد ممکن از باد و سایر عوامل جوی در امان باشد.

2.     از مناظر محیطی بهره ­مند شود.

3.     حداقل منظر دوسویه داشته باشد.

4.     به افراد گزینه­ های متنوعی برای انتخاب ارائه دهد، مانند آفتاب، سایه، آرامش، فعالیت و …

5.     در تلفیق با سایر مبلمان­ها، ضروری یا نزدیک آن­ها باشد.

صندلی­های مدولار، از نظر طول و چیدمان دارای انعطاف هستند. نیمکت­های بلند برای فضاهای مهمی که مشاهیر یا مردم برای اهداف خاصی تجمع می­کنند، مناسب است.

نصب

در مکان­های مسطح نیمکت­ها به زمین پیچ می­شوند، ولی در فضاهای سرازیری بهتر است با پیچ­هایی به زمین ثابت شوند تا ظاهر و زیبایی آن­ها حفظ شود. بهترین مکان نصب، مراکز شهر و محل ­های نزدیک به مراکز تجاری و خرید است که صاحبان این مشاغل تا حدودی خود را نسبت به حفظ و نگهداری آن­ها مسوول می­دانند.

مناسب ترین نیمکت پارکی

طول استاندارد نیمکت پارکی 1 متر ، 1،5 متر، 2 متر،2،5 متر و 3 متر است. در ساخت آن­ها باید به نگهداری و پاکیزگی آسانشان توجه داشت. مصالح به کار رفته در برابر تخریب باید مقاومت لازم را داشته باشند. سطوح باید جهت جاری شدن آب دارای شیب باشند، اما مجراهای آبرو نباید آب­ها را در سطوح تردد تخلیه نمایند، زیرا در این صورت رطوبت یا یخ­زدگی، خطراتی را برای عابران به همراه خواهد داشت.

نشمین­گاه نیمکت پارکی باید متناسب با افرادی که توانایی و استقامت محدودی دارند، طراحی شود. فضای لازم برای حرکت پاشنه و دسته­ی نیمکت بسیار مهم است.