تماس 021-56587600

طراحی سطل زباله پارکی

ژوئن 25, 2016

به طور کلی مکات مهم در طراحی سطل زباله پارکی را به دو گروه عمده معیارهای فیزیکی و معیارهای غیر فیزیکی می توان تقسیم کرد ، که در ادامه به بررسی هر یک از این دو گروه می پردازیم.

معیارهای فیزیکی :

شکل : شکل یک محصول اولین چیزی است که استفاده کننده ، از آن محصول درک می کند. این برداشت اولیه مهمولا بسیار موثر است و می تواند باعث ترغیب به استفاده و یا پرهیز ار آن گردد. شکل باید متناسب با عملکرد بوده و در ارتباط با محیط اطراف خود ، دارای هماهنگی و خوانایی لازم باشد ، به گونه ای که از فاصله دور بتوان محصول و کارکرد آن را تشخیص داد.

رنگ : انتخاب رنگ برای اجزای مبلمان شهری باید به گونه ای باشد که در محیط خود شاخص بوده و در عین حال از ایجاد اغتشاش بصری و چشمگیری بیش از حد جلوگیری کند . مبلمان شهری با رنگ های شاد در محیط های خنثی ایجاد تنوع و سرزندگی می کند. رنگ اجزای مبلمان شهری و سطل زباله پارکی چه به صورت پوششی و یا متریال های رنگی ، باید به گونه ای باشد که به هنگام شستشو یا در معرض آفتاب و مرور زمان تغییر نکرده و خاصیت خود را از دست ندهد. مصالح به کار رفته در ساخت ظرف های زباله و رنگ آنها باید با دیگر احزای تجهیزات خیابانی هماهنگ باشد. تا آنجا که میسر باشد باید زباله ها را از انظار پنهان ساخت. برای این منظور می توان از درپوش استفاده کرد. درپوش ها به کاهش بو کمک کرده ، تجمع حشرات را به حداقل می رسانند و همچنین مانع پراگندگی زباله به وسیله باد می شوند.

در موقعیت هایی که امنیت از اهمیت ویژه برخوردار است ، محتویات زباله دان باید قابل تاسیس باشند. به عنوان مثال زباله دان پایه دار با دهانه ای باز می تواند مناسب باشد. برخی نیز معتقد اند در محیط های بسیار مهم از دید امنیتی نباید سطل زباه نصب شود.

برخی از موارد را در طراحی سطل های زباله باید در نظر داشت مانند تفاوت در طراحی سطل های زباله پارکی با سطل مواد به درد نخور و بلا استفاده ، کیفیت مواد موجود در سطل زباله ، نداشتن سر یا دریچه برای ریختن زباله درون سطل رباله ، بزرگی سطل زباله ، که بستگی به میزان استفاده و محل قرار گرفتن سطل زباله دارد. همچنین سطل های زباله باید محکم باشند تا در اثر نشستن برخی افراد روی آنها نشکنند.

موارد زیر در هنگام ساخت سطل های زباله پارکی باید مد نظر گرفته شود.

  1. استقامت و دوام ، مواد ضد حریق ، رنگ ، مقاوم در برابر آلودگی
  2. لعاب داشتن سطل که شامل رنگی می شود که به راحتی ورقه نشود
  3. سطح چر از منفذ
  4. آلومینیوم که معمولا ماده خوبی برای استفاده در این مورد است
  5. پلاستیک های مقاوم
  6. ورقه های استیل گالوانیزه

بیشتر سطل زباله های پارکی را باید بتوان به راحتی توسط تخلیه کرد که بیشتر از طرف سر سطل زباله تخلیه می شوند. تخلیه آن دسته از سطل هایی که از طرفین باز می وند کهر سختی است و در برخی از مواقع موجب شکستن سطل و درب آن می شود. نمونه نامناسب ظروف زباله جهت تخلیه نشان داده شده است.

سطل های زباله باید دارای سطحی باشند که از خروج مایعات درون سطل به بیرون جلوگیری کند که برای رفع این مشکل از کیسه های داخلی پلاستیک آن استفاده می کنند. این کیسه ها از نوع فلزی هود بهتر می باشند. در پارکها در قسمت هایی که مخصوص پخت کباب است از لایه های فلزی استفاده می کنند اما در سطل شهر از نوع پلاستیک آن استفاده بیشتری می شود.

با توجه به اینکه سطل زباله پارکی در معرض انواع آسیب ها قرار دارد. و در عین حال بسیاری از آنها در نقاطی نصب می شوند که امکان حفاظت از انها توسط مامورین ممکن نیست با دوام بودن سطل زباله پارکی مهمترین خصوصیت آن است.

سطل زباله پارکی باید ثابت در محل و مستحکم بوده و به راحتی قابل تخلیه و نگهداری باشند. معمولا گنجایش این سطل ها 50-100 لیتر است. در این موارد بین ایمنی و ضرورت پنهان نمودن از جهت ممانعت از انتشار بوی نامطبوع زباله تضاد وجود دارد.

آمار نشان داده است که استفاده از سطل های رباله با اشکال و فرمهای جذاب در تشویق شهروندان جهت دور ریختن هرگونه زباله موقر بوده است. به منظور کمک به حفظ پاکیزگی  ترغیب شهروندان به رعایت بهداشت باید به تعداد سطل زباله پارکی و اندازه آن توجه فراوان داشت که البته این امر بستگی به شرایط محیطی دارد. به عنوان مثال در مکان های پر رفت و آمد شهری مانند مراکز خرید ، فروشگاه ها و … باید از تعداد بیشتر و اندازه بزرگتر این مبلمان استفاده نمود.