تماس 021-56587600

شکل – جنس و مصالح گلدان ها

ژوئن 28, 2016

شکل گلدان ها :

در طراحی باکس های گل باید از گوشه ها و لبه های تیز دوری کرد و استفاده از گلدان هایی با زوایای تند دشوار است و شکل های مدور و بیضی و … معمولا کارایی بیشتری دارد.

مهچنین برای تخلیه آب زائد در کف گلدان یک لایه شن و تعدادی سوراخ و یک صافی قرار می دهند تا بدین طریق رفع آب های زاید تسهیل شود.

جنس و مصالح گلدان ها

یکی از عوامل اساس در طراحی مناسب و چشم نواز مبلمان شهری از جمله گلجای ، ایجاد هماهنگی و همخوانی بین عناصر مذکور با محیط اطراف آن می باشد. رعایت این مقوله نه تنها به کیفیت فضای شهری می افزاید ، بلکه باعث خلق محیط زیبا و جذاب برای شهروندان می گردد. از دیگر مسائلی که باید در ساخت و طراحی گلدان ها مد نظر باشد ، جنس مصالح مورد استفاده استو در واقع در طراحی گلجای ها علاوه بر رعایت همخوانی با محیط باید مصالحی به کار رود که تا مدت طولانی دوام و مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی و تخریب تضمین نماید.

معمولا در ساخت انواع گلجای ها با توحه به نوع ماربری و شرایط محیطی از مصالحی مانند بتن ، جئب ، سنگ ، مواد ترکیبی ئ در بعضی موارد ، فلز استفاده می شود. بهتر است از مصالحی مانند بتن و سنگ در مکان های پر رفت و آمد و از چوب در محیط های طبیعی تر شهر مانند پارک ها و محوطه های فضای سبز استفاده نمود. معمولا استفاده از انواع فلزات در ساخت این عناصر به خصوص در مناطق گرمسیر توصیه نمی شود جرا که در طول روز بدنه آن گرم شده و مانع رشد گیاهان می شود. همچنین به دلیل نیاز به آبیاری و رطوبت مداوم موجبات خوردگی فلزات به سرعت فراهم می گردد.

بتن شاید بهترین مصالح برای گادان های خیابانی باشد با بفتی مناسب در شکل و اندازه متناسب با طرح و اثری طبیعی. در کار با بتن باید دقت کرد که افراط در سطوح بافت دار خشن می تواند پیکره و فرم کلی را تخریب نماید. در ضمن گلدان ها در دوره ای به نسبت طولانی نباید به مراقبت و نگهدای نیاز داشته باشند و باید در مقابل وندالیسم نیز مقاوم باشند و این گلدان ها باید آنقدر محکم و مقاوم باشند تا از جا به جایی ها و تغییر مواضع مکانیکی ، انواع خراشیدگی و تو رفتگی مصون بمانند. همچنین ماده انتخابی برای گلدان ها نباید هادی حرارت باشد که شاید به گونه ای همه خصوصیات را بتوان در بتن دید.