تماس 021-56587600

سرپناه ها در مبلمان شهری

جولای 26, 2016

امروزه شهر نشینی به صورت یک مساله مهم و پیچیده جوامع مختلف در آمده ، افزایش سریع آن در دهه های اخیر برنامه ریزان را بر آن داشته است که به مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و … جامعه توجه بیشتری معطوف دارند و در صدد باشند تا محیط مناسب و دلپذیری برای شهروندان فراهم آورند.

با رشد شهر ها و حومه ها ، گرایشی افراطی در یک شکل کردن چهره شهری به وجود آمده است ، به گونه ای که اغلب تفاوت کمی در روحیه مبلمان شهری نقاط مختلف شهر یا حتی گاهی کشور دیده می شود. حال آن که هنوز هم جذاب ترین و به یاد ماندنی ترین محله ها آنهایی هستند که با شکل و شمایل ویژه و مختص به خود در خاطره ها جای می گیرند و شاید از همین روست که در کوشش های جدید برای نوسازی و ساماندهی شهر ها به این خصوصیات توجه بسیار می شود.

در واقع شهری با مبلمان شهری زیبا و با همیت به مردم آرامش می دهد و از التهابات و عصبانیت آنها می کاهد.

می توان سرپناه را نوعی سازه دائم ، بلند مدت و یا موقت فرض کرد. در نقاطی که شرایط طبیعی و مصالح بومی امکان استفاده از چوب را فراهم می آورد بهتر است به منظور هماهنگی و همخوانی بیشتر در مناطق طبیعی از این عناصر در طراحی و ساخت انواع مبلمان از جمله سایبان ها استفاده نمود. رعایت این عامل در محیط هایی نظیر پارک ها ، فضای جلوی کافه ها ، فضاهای باز و شهری و … ذر زیباسازی محیط بسیار موثر است. همچنین می توان آلاچیق ها و داربست ها و طاق های مخصوص گیاهان بالا رونده را در پارک ها ، باغ ها و مناطق مسکونی به کاربرد تا مورد استفاده گیاهان بالارونده و پیچک ها قرار گیرند. چوب و استیل رایجترین مصالح برای این منظور به حساب می آیند. سرپناه هایی که طراحی می شوند باید پاسخگوی نیاز جنبه های کیفی معماری محیط باشند ، یا بخشی از مبلمان شهری واحد پیرامون خود در شهر یا خیابان را سامان دهند.

ملاحظات در طراحی سر پناه

سرپناه ها اصولا به سه دسته دائمی ، دراز مدت و یا موقتی تقسیم می شوند.

سرپناه دائمی ، مانند : ردیف ستون های سرپوشیده _کلوناد) پیاده روهای سرپوشیده (مسقف) یا دالان های عبور وسائل نقلیه از در ورودی تا مدخل ساختمان

سرپناه دراز مدت ، مانند : ایستگاه های اتوبوس ، کیوسک ها و اتاقک های تلفن

سرپناه موقت ، مانند : دکه های واقع در بازار های روز و چتر های کافه ها

این سازه ها برای پناه عابران پیاده و محفوظ نگه داشتن آنان از آفتاب و باران ساخته می شوند. سرپناه ها ، یا به ویژگی های معماری محوطه سازی پاسخ می دهند یا بخشی از تجهیزات خیابانی هستند. آنها توسعه می یابند و به چراغ ها و پایه های نشانگان جلوه می بخشند. چراغی که در سرپناه ها نصب می شود ، بهتر است یکپارچه و با دوام باشد. برای تبلیغ یا اطلاع رسانی باید امکاناتی در نظر گرفته شود.