تماس 021-56587600

ساماندهی مبلمان شهری

آگوست 13, 2016

شهر همچون موجودی زنده به مرور زمان شکل نهایی خود را پیدا می کند و تصویر جدیدتری از خود به نمایش می گذارد. تجهیزات مورد استفاده در خیابان های شهری یا اصطلاحا مبلمان شهری ، از اجزای ضروری و جدایی ناپذیر شهر ها به شمار می روند.

انسان همیشه نیازمند آرامش ، احساس تمنیت در زندگی خصوصی خود و محترم شمرده شدن قلمرو خویش از جانب دیگران است و ساماندهی محیط زندگی وی ، جز از طریق اتخاذ شیوه های صحیح در مشخص ساختن عرصه های خصوصی و عمومی زندگی تو و ایجاد سلسله مراتبی دقیق در کلیه زمینه های فضایی ، دسترسی و … ، میسر نیست.

ایجاد چنین ساختاری ، احساس تعلق به محیط را به فرد القا نموده ، او را در روابط احتماعی موظف و مسئول ساخته و به سکونتگاه وی هویت می بخشد. مبلمان شهری در جهان ، مقوله جدیدی است که با قدمت کوتاه خود ، امروز توانسته است ، از حوزه خدمات شهری به سایر حیطه های دیگر از قبیل فرهنگ ، سنت ، توریسم و … راه یافته و از محوریت و اهمیت خاصی برخوردار شود. طراحی و اجرای انواع و اقسام نیمکت پارکی ، سطل زباله پارکی ، وسایل بازی کودکان ، دستگاه بدنسازی پارکی ، ایستگاه های اتوبوس بیلبورد های تبلیغاتی و … را می توان در زمره مبلمان شهری دسته بندی کرد.

دسته بندی مبلمان شهری با توجه به ماربری آنها

الف ) مبلمان با کاربری تفریحی – رفاهی : نیمکت ها و سکوها (مکان نشستن) – اسباب بازی و وسایل بازی کودکان.

ب ) مبلمان با کاربری زیبا سازی : تندیس ها و نماد های شهری ، نورپردازی و منابع نوری ، آبماها و فواره ها ، فلاور باکس ، لانه پرندگان.

پ ) مبلمان با کاربری خدماتی  : تابلوها و علائم ، سایبان ها و باجه ها ، سطل زباله پارکی ، ادوات آتش نشانی ، صندوق های پستی ، آبخوریها ، پارکومتر ، برجهای سرعت ، بیلبوردها و سایر رسانه های تبلیغاتی.

ت ) مبلمان با کاربری ترددی و ارتباطی : جدا کننده ها ، حفاظ ها و پارکینگ های دوچرخه – ایستگاه های اتوبوس و کفپوش ها.

 

پروفسور رودلف آنهایم ، در کتاب خود به نام مقدمه ای بر روان شناسی هنر در ضمن بحث از نظم و پیچیدگی در طراحی منظر ، طبقه بندی سودمندی از موضوع را ارائه می دهد. وی اگرجه اصطلاحاتی را که عمدتا از همان اصل قدیم (وحدت و تنوع) گرفته شده به کار می برد ، ولی تقسیم بندی عناصر نظم عبارت است از : 1.تجانس 2.هماهنگی 3.سلسله مراتب 4.تصادف.

منظور از تجانس وجود یک کیفیت مشترک در الگوی کلی است که به عنوان بک عنصر وحدت بخش عمل می کند. هماهنگی عبارت از تعادل و توازن در میان اجزا است. سلسله مراتب نظمی است که به وسیله آن یک عنصر ساختی مسلط با دیگر عناصر تابع آن مربوط می گردد و تصادف هم عبارت است از (ارتباط با غیر مربوط)، همه اینها به شدت در سیمای شهر دیده می شود. اما مفهوم آخری یعنی تصادف ، از اواسط قرن بیستم توجه زیادی را به خود جلب کرد و بنابراین ، این اهمیت دارد که به طور خلاصه مورد ملاحظه قرار گیرد ، زیرا کمتر با معیارهای عام دیگر سازگاری دارد. تاثیر عناصر تصادفی در سیمای شهر که به پیدایش منظره های زیبا منجر می شود ، تا حدودی به هنر سنتی عامه بر می گردد.