تماس 021-56587600

حفاظ ها و جدا کننده ها در مبلمان شهری

جولای 26, 2016

رشد فزاینده ابعاد شهر نشینی و شکل گیری مقیاس های جدیدی از رشد شهری در طی چند دهه اخیر موجب شده است که شهر و شهرسازی معاصر با چالش های نوینی مواجه گردند. به دلیل گستردگی ابعاد و تغییر در ماهیت مسائل شهری و پیچیدگی این مسائل جتمع نگری و توجه به ابعاد و جنبه های مختلف مساله به منظور حل پایدار آنها را اجتناب ناپذیر ساخته است. بی قاعدگی موجود در فضای شهری به همراه رشد سریع جمعیت و در پی آن ، ساخت و ساز ها ، آلودگی بصری چنان جوامع بشری را تهدید می کند که همگی پیش زمینه اختلالات حسی و عاطفی و تصویری مردمان می شود و در این میان بافت معماری شهری بیشترین آسیب را می بیند.

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته به منظور احترام به فرهنگ و هویت انسانی از جدا کننده ها نه به عنوان مانع فیزیکی بلکه به عنوان یک علامت و هشدار دهنده استفاده می شود. بنابراین نیازی به نصب فشرده و تنگاتنگ آنها نیست ولی بهتر است در مواردی که احتمال خطر زیاد است مانند اطراف رودخانه های شهر یا آبنما های عمیق ، جدا کننده ها برای وسایل نقلیه با فاصله 1 تا 1.5 متر و برای پیاده ها همراه با زنجیر نصب گردند. در مورد ارتفاع جدا کننده ها نیز نوع کاربری و مکان نصب اهمیت ویژه ای دارد.

جفاظها و جدا کننده ها در شهر ها به عنوان مبلمان شهری دارای اهمیت فراوان هستند جداسازی فضاهای سواره از پیاده ، فضاهای خصوصی از عمومی ، فضاهای دوچرخه رو از سایر فضاها و … که باید به وسیله حفاظها و جدا کننده ها از یکدیگر مجزا شوند.

طراحی این عناصر از یک سو با زیبایی ، رنگ ، طرح و ابعاد و از سوی دیگر با کاربری آنها ارتباط تنگاتنگی دارد. اگرچه در شهرهای امروزی تلاش بر این است که با بالا بردن فرهنگ شهر نشینی تفکیک فضاها تنها از طریق ترفندهایی مانند طرح ، رنگ ،بافت و جنس کف سازی یا نصب تابلو صورت پذیرد ولی هنوز هم حفاظها و جدا کننده ها نقش مهمی در فضاهای شهری بر عهده دارند. بنابراین دقت در مکان یابی ، رنگ ، ابعاد و جنس این عناصر به عنوان بخش مهمی از مبلمان شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جنس و مصالح :

نوع مصالح مورد استفاده در ساخت جدا کننده ها ارتباط نزدیکی با مکان نصب و نوع کاربری آن دارد. در بعضی موارد از این عناصر تنها به منظور تعیین حد و حدود بصری استفاده می گردد که در این صورت تخریب آنها کم بوده و استفاده از مصالح سخت ضروری نمی باشد ولی در موارد دیگر مانند ایجاد حفاظ یا ممنوعیت عبور ، آسیب های بیشتری در پی داشته و بهتر است برای جلوگیری از تکرار تعمیر از مصالح مقاوم تر استفاده شود. امروزه در سطح شهرها از مصالحی مانند قطعات بتونی و چدن نشکن در اطراف پارکینگ ها و مراکز پر رفت و آمد و از فولاد در مکان هایی با آسیب پذیری کمتر و از چوب در محیط های طبیعی شهر استفاده می شود.

مصالح مناسب و با دوام برای این کار عبارت است از

بتن پیش ساخته : مقدار و نوه اجزا به ماهیت مصالح بستگی دارد. ولی نشانگان و الگوهای ساده را به راحتی می توان در فرآیند فالب ریزی مد نظر قرار داد. نمای خارجی و قابل روئت بتن ریز می تواند با مصالح مجاور سنگ فرش هماهنگ شود و گزینه نسبتا بدون حفاظتی به دست ندهد. بتن نیز اگر با قالب استانداردی به کار رود ، تقریبا کم هزینه است.

فولاد : جانشین متداول چدن است ولی آنقدر با دوام نیست . دوام فولاد به نحوه تولید آن بستگی دارد.

چدن : فقط از چدن گرافیتی گلوله ای باید استفاده شود.

آلومینیوم : فلز سبک وزنی است که برای مناطق پر ترافیک پیشنهاد نمی شود.

چوب : به محافظت کمی نیاز دارد و در اقلیم طبیعی سالم می ماند.