تماس 021-56587600

جنس و دوام وسایل بازی کودکان

جولای 9, 2016

توجه به جنس وسایل بازی از نکات بسیار مهم در زمین بازی است. وسایل چوبی به رغم دید و چشم انداز طبیعی و زیبایشان ، نیاز به مراقبت و نگهداری در مقابل ترک خوردگی دارند. به همین منظور ضروری است ، وسایل بازی از موادی ساخته شوند که دارای استحکام و کیفیت مناسب در مقابل فرسودکی ناشی از بازی باشد و همچنین به گونه ای طراحی شوند که تا حد ممکن در مقابل تخریب های عمدی مقاوم باشند. و کلیه قسمت های فلزی باید گلوانیزه باشد. یک روکش مخصوص برای دستگیره ها و سایر قسمت هایی که بیشترین تماس را دارند و در نظر گرفته شود و وسایل در مقابل حداکثر و حداقل دما عایق کاری شوند. در طراف زمین بازی کودکان نیز وجود سکو های نشیمن مطابق با تناسبات بدنی کودکان که در ضمن دارای اشکال و رنگ های جالب توجه باشد بسیار مناسب است.

در انتخاب زمین مناسب رعایت نکات زیر توصیه می شود :

1.مکان مذکور تا حد امکان آروم و امن و از آلودگی های محیطی و صوتی ناشی از تجمع وسایل نقلیه اعم از اتوموبیل ، موتورسیکلت ، هواپیما و … دور باشد تا از خطرات احتمالی تصادف جلوگیری به عمل آید.

2.ورودی زمین نباید در مجاورت بزرگراه و خیابان های اصلی باشد زیرا به دلیل سرعت و حرکت وسایل نقلیه در این مکان ها برای رفت و آمد کودکان مشکلاتی به وجود خواهد آمد ، حتی منجر به بروز خطرات جبران ناپذیری می گردد. با وضع قوانین ویژه و علائم مخصوص راهنمایی ،  می توان سرعت و جهت حرکت اتوموبیل ها را کنترل نمود.

3.زمین بازی حتی الامکان در محدوده ای احداث شود که در مسیر مستقیم تابش نور خورشید و وزش باد نباشد ، در غیر این صورت با کاشت درختان بادگیر و سایبان تا حدودی از اثرات نا مساعد این عوامل کاسته می شود.

4.زمین بازی وافع در شهر ها بهتر است مجاور منازل و آپارتمان ها ساخته نشوند زیرا سر و صدای کودکان موجب مزاحمت بزرگسالان می گردد

5.محل بازی خرد سالان و نوجوانان را بهتر است با ایجاد پیاده رو و یا باغچه از رکدیگر حدا مرد. البته برای انتخاب کفپوش وسایل بازی بهتر است شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر داشت.

همانطور که قبلا ذکر شد برای ایجاد امنیت در زمین های بازی ، بهتر است اطراف وسایل بازی را با ماسه نرم و یا براده چوب پوشاند. هرگز نباید وسایل بازی کودکان را بر روی زمین سخت مستقر کرد. در مکان یابی وسایل در زمین های بازی ، تا حد ممکن باید از نقاط کاملا آفتابگیر پرهیز نمود. امروزه برنامه ریزان شهری به طراحی نسل جدیدی از پارک های همومی پرداخته اند که باعث رشد و تقویت خلاقیت در کودکان می شود. در این پارک ها ، ذهن کودکان با بازی در شبکه های مارپیچی آب و شن شکوفا می گردد. این زمین های بازی در اروپا و ژاپن متداول شده اند.