تماس 021-56587600

اسباب بازی و وسایل بازی کودکان

جولای 4, 2016

بازی یکی از نیازهای مهم زندگی کودکان است ، کودکان 5 تا 10 ساله ارتباط بیشتری با وسایل بازی دارند. این گروه سنی دارای بیشترین تحرک نسبت به سنین دیگر هستند و قدرت یادگیری آنان بسیار زیاد است بنابراین وسیله بازی طراحی شده باید جوابگوی این نیازها باشد. امروزه در اکثر کشور های جهان ، به خصوص در کشور های پیشرفته ، به کودکان در گروه های سنی متفاوت اهمیت فراوان داده می شود. از آنجا که این دوران از مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی انسان بوده ، شکل دهنده توانایی های جسمی و روحی نسل آینده هر جامعه ای می باشد.

در واقع کودکان با بازی کردن به بروز اندیشه های خلاق خود می پردازند و رابطه محکمی بین زهن و محیط پیرامون خود ایجاد می نمایند. بنابراین طراحان به راحتی می توانند با استقرار محیط ها و وسایل بازی مناسب ، به پرورش ذهن و خلاقیت کودکان بپردازند.

ملزومات گوناگون زمین بازی می بایست از نظر طرح ، رنگ ، فرم با سیار وسایل بازی که در همان بخش به کار گرفته شده مرتبط باشد. همچنین میزان ارتباط متقابل قسمت های مختلف مشخص شود و نحوه تاثیر پذیری سایر سازه ها نیز تعیین گردد. رابطه وسایل نیز باید از لحاظ عملکرد کاملا مناسب و با بیشترین کارآیی در نظر گرفته شود. ملزومات محوطه بازی کودکان شامل آبخوری ، نیمکت پارکی ، سطل زباله ، چراغ پارک ، حصار اطراف محوطه بازی و بوفه می باشد.

وسایل گفته شده باید در رابطه با سایر وسایل طراحی و احداث گردند. فرم کلی و همگونی بافت ، جنس و رنگ باید مورد بررسی قرار گرفته و اثرات آنها بر روی هم مد نظر باشد. وسایل بازی باید به نحوی در کنار هم قرار بگیرند که از لحاظ نوع استفاده و مسائل بصری به نحو صحیح و هماهنگ با یکدیگر باشند.

در پارک های عمومی به منظور سرگرمی و بازی کودکان قطعاتی را در نزدیکی استخرها ، جنگل ها یا قسمت هایی که بزرگسالان بتوانند از دور ک.دکان را تحت نظر داشته باشند احداث نمایند. زمین های مزبور به اشکال مختلف و وسایل بازی متوع همراه با ماسه های نرم و کاملا شسته شده ساخته می شود. به منظور کنترل و نگهداری بچه ها در اطراف زمین نیمکت هایی قرار می دهند.

معمولا اینگونه زمین ها باید از محل تردد وسایل نقلیه داخل پارک کاملا دور باشند . در کنار این زمین ها وجود بوفه ها ، دستشویی و توالت ضروری است.

بدون شک می توانیم بگوییم هر شهر با داشتن پارک های گوناگون و خیابان های مختلف و فضاهای محیطی متناسب با نیاز شهروندان می تواند جلوه گاهی مناسب از مبلمان را برای شهروندان فراهم کند. البته اگر طراحی مناسب برای آن داشته باشند. در واقع ظاهر هر شهر و تزئینات آن ، مبلمان شهری آن را شکل می دهند و موضوعی که مسلما در ایجاد شادابی و طراوت شهروندان بسیار زیاد و مثبتی دارد.