تماس 021-56587600

اختصاص فضای ویژه برای محل های نشستن

ژوئن 13, 2016

یکی از محدودیت ها یا امکانات فیزیکی در نواحی پیاده ، محل های نشستن است. وجود محل های مناسب برای نشستن از عوامل افزایش کیفیت در محل است. از معیار های مهم برای مطلوبیت این مکان ها جهت گیری رو به خورشید ، دید و منظر و محافظت در برابر شرایط نا مطلوب آب و هوایی است. برای مثال در نواحی سردسیر قرارگیری در معرض تابش خورشید امری ضروری است، در حالی که در نواحی گرم سایه نوعی ضرورت است.

در شهر هایی مانند مونیخ در آلمان ، شرایط متنوع آب و هوایی در طول سال منجر به استفاده از نیمکت های متحرک در نوحی پیاده شده است. دید و منظر نیز عاملی مهم در تعیین میزان و نوع استفاده از محل های نشستن است. افراد تمایل دارند تا حد امکان مناظر و فعالیت های اطراف را ناظر باشند. محافظت در برابر عوامل جوی و وجود محل هایی برای تکیه دادن دست و پشت نیز در این میان اهمیت دارند. تسهیلات نشستن لزوما نمی بایست نیمکت ها یا صندلی های سنتی باشند. در بسیاری از شهر ها از انواع کاربردی دیگر که الزاما مخصوص نشستن نیستند برای این منظور استفاده می شود ، تا زمانی که از آنها استفاده نمی شود ، محل خالی به نظر نرسد. پله های بنا یا لبه آبنماها یا سکوها و لبه باغچه ها انتخاب های خوبی برای محل نشستن به نظر می رسند.

همانطور که می دانیم نیمکت پارکی را معمولا برای برای نشستن موقف یا طولانی در نظر می گیرند. محل نشستن طولانی نیاز بیشتری به راحت بودن دارد. این نیمکت ها گه در پارک ها و فروشگاه ها به کار برده می شوند بیشتر شکلی قالب ریزی شده دارند و دارای سه دسته و تکیه گاه هستند. محل نشستن کوتاه مدت می تواند ساده تر بوده و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد مانند نیمکت هایی که با دیوارها ادغام می شوند ، حصاری برای باغچه های بلند تشکیل می دهند و یا در ایستگاه های اتوبوس نصب می گردند.

برای نشستن دلایل متفاوتی وجود دارد و بسیاری از مردم این دلایل را مهم تلقی کرده و در صدد یافتن محلی راحت برای استراحت هستند

ابتدایی ترین مواضع برای نشستن عبارتند از محل هایی که به صورت اتفاقی در فضاهای شهری وجود دارند – از قبیل پله ها ، سکو ها و لبه ها. به رغم این که عموم مردم از این فضاها استقبال می کنند و به آن توجه نشان می دهند ، افرادی نیز پیدا می شوند که به انحاء مختلف به دنبال پیدا کردن راه هایی برای جلوگیری از نشستن دیگران در این مواضع هستند. این افراد به خاطر اینکه نشستن عموم در این محل ها برای آنها مزاحمت ایجاد می کند و ممکن است به منافع آنها صدمه بزند ، از روش هایی از قبیل موارد زیر برای جلوگیزی از نشستن استفاده می کنند

  • نصب تسمه های فبزی دندانه دار بر روی لبه ها
  • استفاده از سطوح بتنی زیر و ناهموار
  • استفاده از نرده برای سخت کردن عمل نشستن
  • استفاده از ابه های شیب دار و لغزنده

همانگونه که می دانیم ، استفاده از روش های مذکور بسیار وقتگیر و سخت است. در صورتی که انجام ندادن چنین کارهایی ، با آنکه ممکن است در ابتدا چندان خوب به نظر نیاید ، ولی در بلند مدت باعث ارتقا کیفیت های اجتماعی شهر می شود و به شهر رونق و سرزندگی می بخشد.

در پارک های ما نشیمن ها معمولا به نیمکت های پارکی محدود شده اند. حال آنکه نشیمن های پارکی قابل نصب یا ساخته شده با مصالح بنایی طیف گسترده ای دارند که چند نمونه از آنها را معرفی می کنیم.

نیمکت های ساخته شده و قابل نصب مستطیلی : استفاده از این نیمکت ها برای افراد تنها ، یا گروه های دو نفره مناسب است. ولی چنانچه تعداد اعضای گروه استفاده کننده از دو نفر فراتر رود عملکرد مطلوبی ندارد.

نیمکت های تک حجمی یا سه وجهی ؛ این نیمکت ها برای افراد تنها بسیار مقبول است و سه نفر غیر وابسته به هم و گروه های دو نفره هم می تواندد از انها استفاده کنند.

نیمکت های L شکل ؛ این نیمکت ها برای ارتباط و گفتگوی دو نفره یا چهار نفره به خوبی عمل می کند. در گفتگوی جمعی هم می تواند فضای دنج و مطلوبی را به واسطه ایجاد فضای داخلی و کنج داشته باشد.

نیمکت ها یا مکان هایی با پیش آمدگی و پس رفتگی ؛ بهترین نوع نشیمن برای برآوردن نیازهای طیفی وسیعی از استفاده کنندگان است.

نیمکت های کمانی ؛ برای استفاده گروهی در داخل کمان و استفاده فردی در خارج کمان طراحی شده اند. به خصوص زمانی که در مرکز کمان مورد توجه خاضی موجود باشد.

نیمکت های دایره ای : همان مشخصه های نوع کمانی را دارد. علاوه بر آنچه درباره نیمکت های پارکی گفتیم ، بی راه نیست اشاره کنیم که شرایط اقلیمی در انتخاب جنس و رویه نیمکت تعیین کننده است. رویه های فلزی و سنگی برای اقلیم های گرم و سرد چندان مناسب نیست. بهترین جنس برای این مناطق چوب است. ورقه های مشبک فلزی هم اگر با روکش های مناسب پوشش داده شوند می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. زیرا ضریب تعادل حرارتی را کاهش می دهند.

اکثر این نشستگاه ها اهداف زیباشناسی و تزئینی دارند و کمتر به راحتی آنها فکر شده است.

اما پر استفاده ترین و راحت ترین نیمکت ها ، نیمکت پارکی است که از پشتی و جا دستی برخوردار است و فرمی راحت و مطابق با بدن دارد. اینگونه نشستگاه ها افراد را به تامل در نشستن و سپری کردن اوقات با آسودگی خاطر در محیط شهری تشویق می کنند.